søndag den 23. august 2015

Spidskålssalat med rødbedespirer, hindbær og pistacienødder

Salaten er også godt som frokost med en rest kyllingekød eller et par spejlæg- jeg spiste resterne dagen efter netop med et par spejlæg til og det fungerede super godt.

Jeg må indrømme, at jeg aldrig har været den store fan af kål og nok heller aldrig bliver det. Men det er sundt, billigt og nemt. Det røde spidskål er dog ofte at finde i mit køkken, for det er sprødt og giver derfor et godt knas i salater. Jeg har kålskrælleren fra Gefu og den er uundværlig hvis man ligesom mig foretrækker kålen helt fintsnittet. Store stykker kål er virkeligt ikke særligt lækkert at tygge sig igennem.
Opskriften her har jeg fundet inspiration til over hos fine Emily Salomon. Den passer super godt sammen med grillet kød.
Rødbedespirer fås i de fleste større supermarkeder. Jeg købte en bakke i Kvickly.

Spidskålssalat med rødbedespirer, hindbær og pistacienødder (2 pers.)
1/2 rødt spidskål
1/2 bakke rødbedespirer
1/2 agurk
1 syrligt æble
1/2 bakke hindbær
50 g. saltede pistacienødder
olivenolie og balsamicoeddike



Snit spidskålet rigtigt fint og kom det i en stor skål.
Snit æblet fint- jeg brugte en julienneskærer. Halver agurken, skrab kernerne ud og skær den i tynde skiver. Kom æble, agurk og rødbedespirer op i skålen til spidskålet og vend godt rundt.
Anret salaten på et fad.
Drys med hindbær og pistacienødder.
Dryp med olivenolie og balsamico.


Ingen kommentarer: