torsdag den 6. november 2014

Karrysuppe med kylling, ananas og rød peber

Vi spiser suppe en gang om ugen herhjemme lige i tiden, for det passer lige til mine smagsløg og behov for grøntsager og varme. Ja, jeg spiser nærmest suppe 2-3 gange om ugen, for jeg laver altid nok til at jeg kan få rester til frokost. Frokost-suppe er nemlig også et hit:)

Karrysuppe har stået på listen længe, men jeg synes den er svær at få til at smage af noget. Alle siger, at det afhænger af karryens kvalitet og hvor god man er til at brænde den af. Denne gang blev karrysmagen nogenlunde og suppen godt stærk, så jeg er rimeligt tilfreds med resultatet. Vær lidt forsigtigt med hvor meget karry du bruger, for styrken variere meget.
Nogle dage forinden havde jeg stegt en stor kylling i ovnen, som vi spiste med kartoffelmos, sauce, stegte grøntsager og salat. Resterne blev gemt til suppen, så det var nemt. Har du ikke en rest kylling, så brug fersk kyllingebryst. Enten skær den i små stykker og kog den med i suppen lidt længere til det er mørt eller så kan du stege den og så først komme det i suppen ved servering.


Karrysuppe med kylling, ananas og rød peber (4 pers.)
1 stort løg
3 fed hvidløg
1 rød peberfrugt
1 stor gulerod
1 skive frisk ananas
saft af ½ appelsin
3-4 spsk. karry
25 g. smør
1 ds. kokosmælk (ikke light!)
½-1 liter grøntsagsbouillon
1-2 dl. brune ris
200-250 g. kyllingekød i strimler
salt, peber

Start med at rengøre alle grøntsagerne.
Hak læget fint og pres hvidløget.
Skær annanas og peberfrugt i små tern. Skær guleroden i helt tynde strimler.
Smelt smørret ved høj varme i en stor gryde. Det skal ikke blive brunt.
Kom karry, løg og hvidløg ved og svits det hurtigt sammen, så karryen bliver "brændt af".
Tilsæt kokosmælk, bouillon og ris og kog i 20-25 min.
Tilsæt peberfrugt, gulerod, ananas og kylling og kog et par minutter til kyllingen er gennemvarm.
Smag til med appelsinsaft, salt og peber.

Ingen kommentarer: