torsdag den 22. maj 2014

Lemonade med Stevia

Jeg er ikke fanatisk når det kommer til mad, men jeg prøver at spise mest muligt økologisk og mindst muligt forarbejdet mad. Men jeg ville fx ikke undvære den rigtige Nutella:) Jeg undgår altid light-produkter og den slags, for der er fedt og sukker bare erstattet af alt muligt kemisk skrammel.
Da vi var afsted på Foodexpo fik jeg en lille prøve med Stevia med hjem. Stevia er et naturligt sødemiddel, der er udvundet af Stevia-planten og som søder meget kraftigt, selv i små doser. Stevia påvirker ikke blodsukkeret og indeholder ikke kalorier, så det er en godt alternativ til almindeligt sukker.  
Tror dog på, at man skal være lige så varsom med kunstige sødemidler som man skal være med sukker, for ingen af delene er sundt for kroppen. Mange mener nemlig, at de giver en øget appetit, så man i sidste ende spiser alt for meget.
Stevia er dog et naturligt udvundet sødestof, så jeg har det lidt bedre med at bruge det.

Kristian elsker lemonade, især en godt syrlig en af slagsen. Da jeg fandt den lille pose med Stevia var der en opskrift på lemonade uden på, så det kunne næsten kun blive til en omgang lemonade:)
Nem at lave, fyldt med C-vitaminer og dejligt en varm sommerdag.

Vandet kan erstattes af danskvand uden smag, for så får du en mild lemon sodavand.




Lemonade med Stevia (1 l.)
4 citroner
15 g. stevia
1 l. vand




Pres saften ud af 3½ citron og kom dem i en kande.
Rør steviaen ud i citronsaften og tilsæt vand. Smag til med mere stevia eller citronsaft.
Skær den sidste halve citron i tynde skiver og kom den i kanden.
Stil lemonaden på køl frem til servering. Tilsæt evt. isterninger lige inden servering, så den er rigtigt kold.

2 kommentarer:

yvonne.i sagde ...

Lækker blog.
Har du prøvet at bruge kokospalme sukker i saft.
Tænker jeg vil prøve til rabarbersaft

MissMuffin sagde ...

Tak Yvonne :) Den er primært arkiv for "MissMuffin", hvor du også finder alt muligt andet. Her er der bare opskrifterne :)
Jeg har ikke selv prøvet det, men har set det flere andre steder. Det eneste man skal være opmærksom på er, at kokossukker farver ret meget, så din saft bliver nok lidt "grumset"..