lørdag den 14. september 2013

Kerneboller med spelt og sirup

Kristian får som regel bare rugbrød med på madpakken og selvom vi herhjemme generelt er glad for rugbrød, så kan det godt blive lidt kedeligt i længden. Derfor bagte jeg disse boller til madpakken, som blev fyldt med mayo, salat, ost, skinke, tomat og agurk.
Dejligt grove og mættende, med en fin sødme fra siruppen. De blev en smule tørre, men det var vidst mest fordi jeg var ved at glemme dem, da jeg lige skulle se på noget sammen med håndværkerne, så de fik li 2 min. for meget.

Kerneboller med spelt og sirup (6 stk.)
25 g. gær
3 dl. mælk
2 spsk. mørk sirup
2 dl. groft speltmel
1½ dl. speltbageblanding fra Urtekram
½ spsk. groft salt
25 g. smeltet smør
hvedemel

Rør gæren ud i mælken.
Tilsæt sirup, speltmel, speltbageblanding og salt. Rør smørret i.
Tilsæt hvedemel lidt af gangen til du får en fast og svampet dej. Ælt den godt.
Lad den hæve lunt og tildækket til dobbelt størrelse, ca. 1 time.
Ælt hurtigt dejen igennem og del den i 6 stykker. Form hvert stykke til en flad, rund bolle.
Kom bollerne på en bageplade med bagepapir og skær et kryds i dem med en skarp kniv.
Lad dem hæve lunt og tildækket i ca. 30 min.
Bag dem i ca. 12 min. ved 210 grader.
Lad dem køle helt af på en bagerist.

2 kommentarer:

Malene sagde ...

Hejsa :)
Rigtig dejlig opskrift - og et super godt supplement til madpakken, da de smager skønne.
Jeg skiftede mælken ud med kærnemælk (men plejer også nogle gange at bruge yoghurt), da det gør bollerne lidt mere "svampede", og giver en rigtig god smag. På den måde undgår man også, at de nemt bliver for tørre.
Mvh. Malene

MissMuffin sagde ...

Ja, det gør jeg også selv hvis jeg lige har det, men det havde jeg ikke. De blev vidst også mest tørre fordi jeg glemte dem i ovnen, så det var helt selvforskyldt:)