fredag den 1. februar 2013

Müesli med quinoa, kokos og valsede ruggryn

Herhjemme laver jeg altid min müesli selv. Både fordi det er billigere, men også fordi det er meget sundere. Det kan nemt laves med en minimal mængde af fedt og sukker og så samtidig smage rigtig lækkert. Jeg har på flere udenlandske blogs set, at de bruger rå quinoa i deres müesli, så det måtte jeg også prøve. Det smager super godt, for de bittesmå korn bliver dejligt sprøde.
Desuden brugte jeg nogle af de valsede ruggryn fra Skærtoft Mølle, græskarkerner og kokoschips, som kan købes i helsekosten. Virkelig lækker og smagfuld müesli, helt uden tilsat sukker. Sammen med skyr og friske bær er det en lækker morgenmad eller bare et lille mellemmåltid.

Müesli med quinoa, kokos og valsede ruggryn (lille portion)
2 dl. havregryn
1 dl. valsede ruggryn
1 dl. hørfrø
1 dl. græskarkerner
1 dl. paranødder, hakkede
1 dl. kokoschips
½ dl quinoa
2 spsk. smør

Bland alle ingredienserne udentagen smør.
Smert smørret på en varm vand og rist müeslien ved høj vare i 8-10 min.
Vend rundt i det hele tiden til müeslien tager en smule farve og bliver sprød.
Lad den køle helt af inden den kommes på et lufttæt glas.

3 kommentarer:

Helene sagde ...

Det er på en varm pande man skal smelte smørret, ikke? :P

Sara sagde ...

Hjemmelavet musli er bare bedst! Super flotte billeder!
Kh Sara

MissMuffin sagde ...

Helene, det er det nemlig:) Men det må ikke tage farve...

Sara, det er nemlig det bedste! Tak, jeg døjer lidt med lyset her i Olivia, for vi er godt gemt bag træer og bygninger til alle sider..