tirsdag den 27. november 2012

Vanilje- og sennepsmarineret kylling med blommer og rødløg

Ja, det er altså ikke nemt at få nogle ordenlige billeder i dette vintermørke, men aftensmad spises nu engang når der er mørkt, så det kan ikke rigtig være anerledes.
Det er ellers ærgeligt, for denne lækre opskrift kommer slet ikke til sin ret på dette billede. Kyllingen smagte skønt og de bagte løg og blommer var rigtig lækkert tilbehør. Vi fik bagte rodfrugter og grøn salat dertil.
Nu hvor den søde juletid nærmer sig har jeg fundet de gamle julemagasiner frem fra gemmerne og her fandt jeg så opskriften i Magasinet Mad! nr. 10/2011.
I stedet for en hel, parteret kylling brugte jeg 5 store lårbasser. Jeg tænker også sagtens, at man kan bruge kyllingebryst, men så skal stegetiden reduceres noget.

Vanilje- og sennepmarineret kylling med blommer og rødløg (4 pers.)
1 hel kylling(parteret) eller 5 store lår
6 blommer
2 rødløg
1 bundt frisk timian

Marinade:
1 vaniljestang
4 spsk. olivenolie
2 spsk. honning
1 spsk. dijonsennep
salt, peber

Smør et stort ildfast fad med lidt olivenolie og læg kyllingen heri.
Halver blommerne, fjern stenen og skær dem i både.
Pil rødløgene og skær dem i både.
Kom blommer og løg ned mellem kyllingen i fadet.
For at lave marinaden flækkes først vaniljestangen og kornene skrabes ud.
Bland kornene godt sammen med de øvrige ingredienser til en tyk mariande.
Hæld marinaden over kyllingestykkerne og drys med timian.
Bag kyllingen ved 200 grader i ca. 50 min, til kødet er helt gennemstegt.

2 kommentarer:

Karen Engell Dalsgaard sagde ...

Det ser nu lækkert ud alligevel - på trods af vintermørket. Alle mine billeder bliver også gullige på den her årstid - og nej - jeg har heller ikke råd til en ordentlig blitz. Det nye kamera i juni var årets investering i den slags udstyr.
Mange hilsener, Karen

MissMuffin sagde ...

Karen, det var også rigtigt lækkert. Jeg synes bare, at uanset hvad an gør, så bliver det aldrig rigtig godt- blitz, forostudie eller ej. Dagslys er nu engang det bedste:)