fredag den 12. oktober 2012

Ovnbagt hokkaido med ahornsirup og solsikkekerner

 De smukke, orange græskar tiltrækker mig altid når jeg er på torvet, men jeg tror aldrig, at jeg bliver rigtigt vilde med dem. Den søde, lidt flade og tørre smag er bare ikke lige mig.
Alligevel måtte jeg lige prøve denne her fra "Suveræne Salater Året Rundt". Græskar er stadig ikke favoritten herhjemme, men det her er alligevel en af de bedre opskrifter med græskar. Så er du vild med græskar skal du lave sån en omgang her. Vi fik den sammen med ovnbagte kartofler og rodfrugter, der blev vendt med frisk timian og granatæble, hakkebøffer og en sprød salat.

Ovnbagt hokkaido med ahornsirup og solsikkekerner (2 pers.)
1/2 hokkaidogræskar
2 spsk. olivenolie
1 1/2 spsk. ahornsirup
1 tsk. chilipulver
25 g. solsikkekerner
1 tsk. æbleeddike
50 g. flødeost


Flæk græskaret, skrab kernerne ud og skræl det evt. Skrællen kan spises, men jeg foretrækker den uden.
Skær græskaret i tynde både.
Bland olivenolie og ahornsiru. Pensel græskarskiverne med blandingen på begge sider og læg dem på en bageplade med bagepapir. 
Drys med chilipulver.
Bag ved 225 grader varmluft i 20 min. Fordel solsikkekernerne over og bag yderligere i 5 min.
Anret skiverne på et fad med solsikkekernerne, dryp med æbleeddike og fordel små toppe af flødeost over. Spis med det samme.
Salaten her er også fra "Suveræne Salater Året Rundt" og består af spinatblade, æble, trænebær/rosiner og et drys lakridspulver. Lakridspulveret var meget mildt, så den kunne godt ha brugt et drys mere:)

Ingen kommentarer: