søndag den 17. juni 2012

Speltboller med surdej

Torsdag morgen spiste jeg morgenmad sammen med mor og mormor og vanens tro, så var det mig der bragte brødet. Denne gang blev det de her lækre speltboller efter fri fantasi. Dejlige saftige, meget mættende og med en tynd, sprød skorpe.
Koldhævning og surdej giver altså altid et super godt resultat og er min foretrukne måde at bage på.
Dejen er ret våd og sej, så jeg tror den vil være nemmest at røre på en maskine.
Opskriften er super nem og speltmelet kan erstattes af lige den slags grove mel, som nu engang er på lager.

Speltboller med surdej (6 store boller)
15 g. gær
1 dl. surdej
5 dl. koldt vand
1½ tsk. salt
1 tsk. honning
200 g. groft speltmel
ca. 400 g. hvedemel

Rør gæren ud i vandet og tilsæt salt, honning og speltmel.
Tilsæt hvedemelet lidt af gangen og ælt dejen godt til den er sej, smidig og stadig lidt våd.
Kom dejen i en oliesmurt skål og dæk den med husholdningsfilm.
Lad den hæve natten over i køleskabet.
Form 6 store boller- evt. med en ske og læg dem på en bageplade med bagepapir.
Lad dem hæve mens ovnen varmer op til 230 grader.
Bag dem i ca. 10-15 min til de er sprøde.
Afkøles helt på en rist- men de smager altså ret godt lune:)

Ingen kommentarer: