tirsdag den 12. juni 2012

Små Ølbrød

Ha, så røg det dårlige bagekarma sammen med øko-gæren! Eller, det lader det hvertfald til:)
Disse små ølbrød er hvertfald rigtigt lækre og med masser af smag.
De passer måske ikke lige til morgenmaden, men er helt perfekte til frokost med godt pålæg. Kristian var også meget tilfreds med dem på madpakken:)
Opskriften er fra Hendes Verden nr. 36/2011.
Jeg havde ikke porter, så jeg brugte bare en mørk øl fra lageret. Jeg udskiftede durrummel med fuldkornsdurrum og havreklid med hvedeklid, for det var hvad jeg havde.

Små Ølbrød (8 stk.)
25 g. gær
2 dl. lunken vand
3 dl. mørk øl
50 g. smeltet smør
1½ tsk. salt
200 g. fuldkornsdurrum
2 dl. hvedeklid
ca. 350-400 g. hvedemel (gerne "Tippo 00")

Rør gæren ud i vandet.
Tilsæt øl, smør, salt, fuldkornsdurrum og hvedeklid.
Rør det godt sammen og lad det hvile i 5 min.
Ælt hvedemelet i lidt efter lidt til dejen er smidig og fast.
Lad dejen hæve lunt og tildækket i ca. 1 time.
Form dejen til 8 flade brød- mine er ret store, så de passer til Kristians madpakke.
Lad dem hæve lunt og tildækket i 15 min.
Skær 3 dybe snit i hvert brød og pensel med øl eller vand.
Bag dem ved 225 grader i 15-18 min. De skal lyde hule og sprøde når du banker på dem.
Lad dem afkøle helt på en bagerist.

Ingen kommentarer: