søndag den 31. juli 2011

Vaniljesyltede ferskner

Piskeris syltede abrikoser den anden dag og det gav mig lyst til at sylte nogle ferskner.
Sån nogle vaniljesyltede ferskener med iskold skyr eller vaniljeis og så med friske hindbær til, det må smage temmeligt meget godt!
Jeg tog udgangspunkt i Piskerisets opskrift, men lavede lidt mere lage.

Vaniljesyltede ferskner
2 store ferskner
4 ½ dl. vand
2 dl. rørsukker
1 vaniljestang

Hæld vand og sukker i en lille gryde.

Flæk vaniljestangen, skrab kornene ud og kom dem op i gryden sammen med den tomme vaniljestang.
Kog det hele sammen til en tynd sirup.
Skær et kryds hele vejen rundt i skindet på hver fersken og dyp dem kort i kogende vand.
Pil skindet af, fjern stenene og skær dem i både.
Når siruppen er begyndt at tykne kommes fersknerne ved og koges med et par minutter.
Skyl et glas i lidt vodka eller atamon og fyld fersknerne deri.
Lad også de tomme vaniljestænger komme med i glasset, for de indeholder stadig meget smag.
Kan opbevares på køl i ca. 1 uges tid.
Jeg kogte også en glas jordbærmarmelade.
Føltved er stadig lveringsdygtig i danske jordbær og endda stadig til rimelig pris- 25 kr. pr. bakke.
Kan man nøjes med dem fra igår, så koster de kun 15. kr. pr. bakke.
Jeg elsker jordbær, men supermarkederne har kun de udenlandske og dem gider jeg altså ikke.

4 kommentarer:

Smagssag sagde ...

Hvor lyder det bare lækkert! Især på en varm sommerdag.
Er helt inspireret til at prøve det der syltning :)
/Smagssag

MissMuffin sagde ...

Smagssag, syltning er slet ikke så svært, som mange tror:)
De her kan jo både bruges som en lidt syndig morgenmad eller brunch-indslag med yoghurt/skyr og muesli eller som en nem dessert med vaniljeis og friske bær...

Piskeriset sagde ...

Åhåh... jeg har lige købt nektariner, og dem kunne jeg jo også vaniljesylte... manner, hvor du frister :-D

MissMuffin sagde ...

Altså, det var dig selv, der startede:)
Nektariner ville også være godt, det har jeg også selv overvejet:)